8 dagar kvar till valet! (P.S rösta demokratiskt!)

I fredags var det skolval på Sundsvalls Gymnasium. Idag fick jag veta hur det röstats!
   Av 2355 röstberättigade elever röstade 759 personer.
   Det är klart, skolval och "riktigt" val är ju då rakt inte samma sak och det kan vara väldigt missvisande. Men. Det var inte antalet elever som röstat som skrämde mig, utan resultatet.

Riksdagsval                    Atal röster                     Antal procent
Vänsterpartiet                67                                  8,92
Socialdemokraterna      175                                 23,3
Miljöpartiet                     66                                  8,79
Centerpartiet                  22                                  2,93
Kristdemokraterna         12                                  1,6
Folkpartiet                      66                                  8,79
Moderaterna                   143                                19,04
Sverigedemokraterna    87                                  11,58
Piratpartiet                     63                                  8,93
Sjv. Partiet V-norrland   0                                    0,00
Övriga                             8                                    1,07
Blanka                             42                                  5,59


Okej. Backa bandet!
1. Socialdemokraterna (175 röster)
2. Moderaterna (143 röster)
3. Sverigedemokraterna (87 röster)


Alltstå. Skolvalet är inte mer än en opinionsundersökning och är inte mer sann är en sådan (som alla vet kan opinionsundersökningar visa så fel som raka motsatsen till hur valet sedan verkligen går), men fortfarande. Jag får kalla kårar.

Med det säger jag godnatt!


Hannah


Postat av: Maria

Första tanken som slår mig: Det måste vara ett ironiskt spratt.

Men, tänk om inte? D:

2010-09-13 @ 22:54:33



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0